Le sourire de Darwin

D’Isabella Rossellini
Direcció Muriel Mayette-Holtz

El nou espectacle en solitari d’Isabella Rossellini El somriure de Darwin reconcilia dos mons que sovint es troben en extrems oposats: l’art i la ciència.

La lectura del llibre de Charles Darwin L’expressió de les emocions en l’home i en els animals li va revelar que la continuïtat entre humans i animals també es pot detectar en l’expressió de les emocions. Isabella explora com l’empatia, que està a la base de la interpretació, també és necessària per als estudis del comportament animal (etologia).

L’espectacle és alhora una lliçó d’evolució i d’interpretació. Amb els seus habituals tons còmics, demostra com la interpretació podria servir per entendre la naturalesa misteriosa dels animals i les seves emocions. Amb humor i recursos senzills i innocents interpreta a l’escenari gossos, gats, gallines, paons i, per descomptat, Charles Darwin. Una oportunitat per aprendre al mateix temps que ens entretenim i riem sobre l’art de la interpretació i complexes teories científiques.

La Isabella explica “Durant el confinament de la covid vaig tenir temps suficient per reflexionar sobre les meves passions pel teatre i la ciència. Aquests dos interessos meus em van semblar diferents i separats: l’un em satisfà el cor, l’altre el cervell. Fins que vaig entendre que es poden reconciliar. Finalment, el meu cor i el meu cervell estan reconciliats i en harmonia“.

L’espectacle s’estrena al Théâtre National de Nice, on realitzarà funcions del 26 al 30 d’abril, just abans de viatjar a Barcelona i als Estats Units. Al Teatre Akadèmia serà el primer lloc on es veurà amb un format especial, concebut especialment per a l’ocasió amb motiu de l’aniversari d’Elsa Peretti.

En paraules d’Isabella Rossellini

Al Teatre Akadèmia volem celebrar l’Elsa Peretti. Una dona extraordinària, increïblement generosa i increïblement talentosa que va permetre amb la seva afabilitat que els artistes, inclosa jo, ens expresséssim a nosaltres mateixos. Soc actriu, però també tinc un títol en etologia, així que també soc científica i quan escric pel teatre parlo sobre interpretació però també sobre animals.

Aquest any per celebrar l’Elsa (i coincidint amb la data del seu aniversari) torno al Teatre Akadèmia amb un espectacle que gira entorn dels animals, perquè l’Elsa els estimava tant com jo. Aquest espectacle el vaig plantejar com a conferència pel Museu d’Orsay a París i l’he desenvolupat fins a esdevenir una obra de teatre.

Aquesta és la segona vegada que he tingut l’oportunitat de treballar amb Isabella Rossellini i sempre m’impressiona molt el seu talent per a descompondre disciplines, entrellaçant la recerca científica i el joc. Aquesta vegada parlarem dels senyals físics que emetem des de la nostra infància i que passen pel temps. Parlarem de l’actor, el cinema, el teatre i encarnarà grans escenes del repertori tocant amb els diferents senyals del personatge humà. Moments de riure i una gran lliçó de teatre.

Amb aquest espectacle, la voluntat de l’actriu és conciliar dos mons aparentment oposats: investigadors i artistes. A partir d’aquí assistim a una gran lliçó sobre l’evolució de la vida animal i humana, la transformació de les espècies i els diferents llenguatges que comparteixen entre cultures. Al mateix temps, assistim a una gran lliçó d’interpretació, ja que els ressorts utilitzats pels actors provenen d’un estudi i manipulació de tots aquests codis universals.

Isabella puja a l’escenari, interpretant a la gallina com al mateix Darwin, tot lliscant d’un personatge a un altre per a il·lustrar el seu punt de vista. El seu talent com a actriu lliure li permet realitzar tots els jocs infantils i ens dona la possibilitat de comprendre, de manera amena, la gran complexitat de les teories de Darwin.

Muriel Mayette-Holtz

Espectacle en francès (amb sobretítols en català)

Durada: 1h

Fitxa artística

Escrit i interpretat per Isabella Rossellini
Direcció: Muriel Mayette-Holtz
Vestuari: Rudy Sabounghi
Il·luminació: Pascal Noël
Música: Cyril Giroux
Vídeos: Andy Byers i Rick Gilbert
Traducció i subtítols: Subtil SCP, Eulàlia Morros
Ajudant d’Isabella Rossellini:
Gregorio Franchetti
Ajudant de vestuari: Julien Soulier
Regidoria: Núria Farrús
Disseny gràfic cartell: Andy Byers
Fotografies promocionals: Andre Rau
Fotografies d’escena: Virginie Lançon

Equip Teatre Akadèmia:
Direcció artística: Guido Torlonia
Gerència i Cap de producció: Meri Notario
Cap de comunicació i màrqueting: Míriam Font
Premsa i assistència a la direcció artística: Fernando Solla
Cap tècnic: Lluís Serra
Cap de sala: Núria Farrús
Gestió de públics: Rubén Salinas

Una producció d’Isabella Rossellini, amb el suport de l’Institut Italià de Cultura de Barcelona.

Tarifes

Diumenge i dilluns: 40€

(Despeses de gestió no incloses)

Dates i horaris

1 i 2 de maig

Diumenge i dilluns: 20 h

Després de l’espectacle omple el qüestionari i t’enviarem un descompte per al proper espectacle!

Teatre Akadèmia

C/Buenos Aires, 47-49
T/ 934 951 447 info@teatreakademia.cat

Notícies i avantatges exclusius per als subscriptors del Teatre Akadèmia, no t’ho perdis!

El responsable del tractament de les seves dades és l’ASSOCIACIÓ CIVIL TEATRE AKADÈMIA, les dades seran tractades per atendre a les seves consultes i sol·licituds d’informació. Pot exercir els seus drets d’accés, rectificació, supressió, portabilitat, limitació i oposició enviant un correu a: info@teatreakademica.cat.També pot ampliar aquesta informació a https://teatreakademia.art/politica-de-privacitat-i-proteccio-de-dades/

Patrocini

Amb el suport

Col·labora

Participa al projecte

© 2021 Teatre Akadèmia / Política de privacitat / Avís legal / Política Cookies / Web dissenyada per Carol van Waart i desenvolupada per Laura Capella