La agente literaria
De Sergio Vila-Sanjuán
Direcció Lina Lambert
Una comèdia dramàtica sobre les interioritats del món del llibre.
Entrarem en un despatx important, el de María Sandoval, veterana i poderosa agent literària amb projecció global. Avui ha vingut a visitar-la una certa col·lega jove i ambiciosa: Victoria Borrell, amb qui va tenir temps enrere un tracte decisiu en les vides d’ambdues, i que li porta una proposta. Mentre elles discuteixen i es descobreixen mútuament qüestions inesperades del passat, el famós escriptor xilè Tomás Trenor, vell conegut d’ambdues, està volant des de Caracas a Madrid per a entrevistar-se amb el president del Govern espanyol. Però el seu vol es retarda… I alhora irromp en escena la Baronessa, propietària de l’immoble on se situa l’agència, una dona etèria i imprevisible, de motivacions poc clares.
La agente literaria suscita qüestions rellevants, de la literatura i de la condició humana: Quin grau d’intervenció aliena és necessària per a aconseguir una gran obra? Què hi ha de cultural i quin de comercial en els llibres d’èxit? Quin preu té un premi Nobel? Quanta vida personal estem disposats a sacrificar a l’èxit professional? I a quanta manipulació estem disposats a sotmetre’ns, si volem assolir un objectiu que ens sedueix?
Com a periodista he seguit el món literari al llarg de diverses dècades. Sempre m’ha fascinat perquè en ell conflueixen la vocació humanista, els gustos populars, la visió comercial (sovint en tensió amb els altres elements), la competitivitat en diferents graus i una intensa projecció social.
En aquest període vaig conèixer a importants agents literàries –es tracta entre nosaltres d’un ofici majoritàriament femení- que em van impressionar. Entre elles hi havia figures molt creatives, emprenedores, que generaven prosperitat i calor al seu voltant, però també podien resultar desacomplexadament autoritàries i capaces de prendre decisions dures sense que els tremolés la mà. En tot cas als seus autors representats els arreglaven la vida tant en el fet econòmic com en aspectes gairebé inconcebibles de la seva vida personal.
Algunes d’aquestes agents han mort o s’han retirat, deixant darrere seu una edat d’or de la professió, moltes llegendes i incomptables anècdotes. Unes altres segueixen en actiu. Vaig pensar que brindaven un ric material per a l’escena. I així em vaig proposar plantejar en principi la meva obra La agente literaria, seguint el rastre memorable assenyalat per Eva al desnudo. És a dir, com una representació de l’enfrontament generacional entre algú que es troba en el zenit de la seva carrera i comença a declinar, i una altra figura amb molta energia que està pujant i aspira a llevar-li el lloc. Però tractant d’imprimir, amb humor, girs que trenquessin el marc de partida i la redirigissin, i amb personatges composts a partir de moltes figures reals i de la meva lliure imaginació.
Escriure-la m’ha permès tornar sobre aquestes dues qüestions que sempre m’han atret. D’una banda, el de la personalitat carismàtica, estimada i temuda (i a vegades odiada). Per un altre, la riquesa del món del llibre, en concret el de Barcelona, amb la seva gran capacitat de generar mitologia i la seva irradiació universal.
Sergio Vila-Sanjuán
Espectacle en castellà
Durada: Durada: 1h
Autor: Sergio Vila-Sanjuán
Direcció: Lina Lambert
Repartiment: Lina Lambert, Alicia González Laá i Lluïsa Mallol
Escenografia: Josep Iglesias
Il·luminació: Lluís Serra
Espai sonor: Jordi Collet
Vestuari: Núria Llunell
Ajudantia de direcció: Elena Fortuny
Ajudantia de producció: Marta Margarit
Alumna en pràctiques d’Ajudantia de direcció (ITES): Laia Rubio
Veus en off: Jordi Collet i Jorge Gangas
Regidora: Bibiana Guzmán
Fotografies: Felipe Mena
Equip Teatre Akadèmia:
Direcció artística: Guido Torlonia
Gerència i cap de producció: Meri Notario
Cap de comunicació i màrqueting: Míriam Font
Premsa i assistència a la direcció artística: Fernando Solla
Cap tècnic: Lluís Serra
Tècnic auxiliar: Víctor Castro
Cap de sala: Núria Farrús
Gestió de públics: Rubén Salinas
Community Manager: Eladi Bonastre
Una producció de Teatre Akadèmia.
Agraïment: Albert Tola