Guido Torlonia,

director artístic

Temporada 2021/22

M’agradaria dedicar aquesta nova temporada 2021/2022 a Elsa Peretti, una artista molt talentosa, amiga insubstituïble, però sobretot ànima creativa i generosa mecenes del Teatre Akadèmia.

L’Elsa ens va deixar sobtadament el passat mes de març, després d’impulsar amb entusiasme la renovació de les grades i el sistema tècnic del teatre, aquest espai que considerava la seva petita joia.

La millor manera d’homenatjar-la, per part de tots nosaltres (parlo en nom de l’equip del TAK), és intentar crear una temporada que reflecteixi les seves indicacions, els seus gustos i les seves darreres directrius, i sobretot tirar endavant el teatre amb un somriure als llavis i treballar sempre amb el mateix compromís i la mateixa passió amb què ho va fer ella.

Aprofito per donar les gràcies al nostre president Stefano Palumbo, que ens dona suport gràcies al seu compromís constant i, per descomptat, un agraïment també a la Fundació Nando i Elsa Peretti que ens permet tirar endavant aquest projecte artístic i creatiu, ja arrelat al teixit cultural de la ciutat de Barcelona.

De vegades, certs esdeveniments, sense saber-ho, influeixen en les decisions i accions, i aquest cop han servit per crear una temporada que voldria definir amb els mots ensenya de “supervivència” i “renaixement”.

Amb aquest objectiu, i tenint en compte tant els eixos programàtics com la reforma transversal del projecte, combinarem les produccions pròpies i les coproduccions amb l’acompanyament a les diferents companyies convocades, també amb la idea d’incidir i reforçar el teixit social de portes enfora del teatre.

L’obra creativa d’un artista com Mark Rothko sobreviu amb el pas del temps i el fa immortal. El gran pintor expressionista que es va suïcidar el 1970, les teles del qual s’exhibeixen als museus més importants del món i que avui arriben als preus més alts en les subhastes d’art modern, és el protagonista de Red de John Logan. Segons el gran artista “un nen no ha de fer res més que ser i sentir-se lliure” i és precisament d’aquest concepte que s’infereixen els punts fonamentals del seu pensament que trobarem a través dels diàlegs dels dos personatges de la comèdia.

La Història és la protagonista de les tragèdies isabelines i de la lluita per la conquesta del poder. La difícil elecció entre la llibertat i el deure dinàstic són els mecanismes que mouen i fan actuar els personatges de l’Eduard II de Christopher Marlowe, la tragèdia que començarà la Guerra de les Dues Roses. Una passió ruïnosa, un amor prohibit que farà que el protagonista perdi el seu regne, la seva dignitat i la seva pròpia vida. Una anàlisi ferotge de les intrigues i la disbauxa de la política i el poder. 

Dos homes sols al mig del mar són els personatges de Soc el vent de Jon Fosse. Dos éssers humans, arraconats en una condició extrema, aconsegueixen sobreviure gràcies a l’amor per la vida. La coexistència en tots nosaltres de l’anhel de la mort i de l’instint de supervivència.

Una parella de físics nuclears que van sobreviure a una catàstrofe atòmica són els protagonistes d’Els nostres fills de Lucy Kirkwood. Una inquietant comèdia postapocalíptica que ens fa pensar en l’elevat preu que podríem pagar en el futur a causa de l’exorbitància del present.

Una afecció prohibida castigada amb la mort, l’amor d’un poeta per un soldat en una època llunyana que els costarà la vida. La intolerància encara existeix avui dissortadament. El Palmeral d’Albert Tola és una cançó per a set veus narradores que expliquen l’execució a la plaça pública que va tenir lloc al segle XI, durant el període de guerres civils, al regne d’al-Àndalus.

Tres dones presoneres d’una existència amb una aparença banal que expliquen amb ironia punyent els episodis de la seva vida, dels quals no volen o no poden trobar una sortida malgrat la seva més que evident insatisfacció. Aquestes són les tres protagonistes de Talking Heads d’Alan Bennet.

Una dona insatisfeta, trista i avorrida, la princesa protagonista de la comèdia No em diguis reina d’Emili Corral, amb una certesa: no vol convertir-se en reina. Sola i despullada de la seva identitat, autoritat i privilegis, el seu destí dependrà de la seva capacitat per sobreviure en un món on ningú la reconegui ni la respecti.

A tall d’efemèride inesperada i per celebrar l’aniversari d’Elsa Peretti, el pròxim 1 de maig rebrem la irrupció amistosa d’Isabella Rossellini en la pell de Charles Darwin, el pare de la teoria evolutiva, amb el seu nou espectacle Le sourire de Darwin.

Finalment, per tancar la temporada i sota l’ensenya del “renaixement”, un programa amb propòsit biennal de dramatúrgia contemporània dedicat a joves intèrprets: el projecte Nous Horitzons. Concebut a partir de la proposta de convocatòria de textos i iniciatives escèniques pels Teatres de Proximitat, agrupació de la qual som membres col·laboradors des dels seus inicis el 2020, es tracta per a mi d’un propòsit necessari i important i que segueix el clar desig d’Elsa Peretti d’obrir el teatre a les generacions venidores.

Aquesta idea consisteix en la selecció d’un grup de joves intèrprets que formaran part del cicle de lectures que durem a terme a partir de l’elecció de tres dels textos presentats. A més a més, se’ls proposarà un itinerari d’investigació i recerca a partir de diferents trobades i formacions. La voluntat final és que a partir d’aquest grup es pugui formar la companyia que protagonitzarà el text escollit d’entre els anteriors per formar part de la producció pròpia de la temporada 2022/2023.

Fotografia: David Ruano

Teatre Akadèmia

C/Buenos Aires, 47-49
T/ 934 951 447 info@teatreakademia.cat

Notícies i avantatges exclusius per als subscriptors del Teatre Akadèmia, no t’ho perdis!

El responsable del tractament de les seves dades és l’ASSOCIACIÓ CIVIL TEATRE AKADÈMIA, les dades seran tractades per atendre a les seves consultes i sol·licituds d’informació. Pot exercir els seus drets d’accés, rectificació, supressió, portabilitat, limitació i oposició enviant un correu a: info@teatreakademica.cat.També pot ampliar aquesta informació a https://teatreakademia.art/politica-de-privacitat-i-proteccio-de-dades/

Patrocini

Amb el suport

Col·labora

Participa al projecte

© 2021 Teatre Akadèmia / Política de privacitat / Avís legal / Política Cookies / Web dissenyada per Carol van Waart i desenvolupada per Laura Capella