Conferència: Caravaggio, una vita barocca

a càrrec de Francesca Cappelletti al Teatre Akadèmia

DESCRIPCIÓ:

Conferència magistral a càrrec de Francesca Cappelletti sobre la vida i l’obra de Caravaggio a Roma durant el període de més esplendor de la seva carrera, del 1592 al 1606.

L’activitat ha estat programada amb motiu de l’exposició Caravage à Rome. Amis et ennemis, que es pot veure fins al 28 de gener al Musée Jacquemart-André de Paris.

Més informació sobre l’exposició aquí.

 

Francesca Cappelletti

És catedràtica d’Història de l’Art dels Països Europeus a la Universitat de Ferrara, on també participa en l’àrea de Gestió i Valorització del Patrimoni Cultural del Pol Tecnològic Universitat-Regió Teknehub i forma part del Comitè Científic de l’Institut d’Estudis sobre el Renaixement.

Des de fa anys, es dedica a estudiar el col·leccionisme italià des del Renaixement fins al segle XIX. Ha publicat un volum a la col·lecció Mattei (en col·laboració amb L. Testa, 1994) i diversos articles sobre la seva pèrdua que han contribuït al retrobament del quadre de Caravaggio La captura de Crist, el qual avui dia es troba a Dublín.

També ha reconstruït la formació i l’ordre de la Galeria Doria Pamphilj de Roma a partir de recerques d’arxiu que es van utilitzar per reordenar la col·lecció l’any 1996.

Estudia la presència d’artistes estrangers a Itàlia, en especial dels pintors caravaggistes, flamencs i l’austríac Daniel Seiter. Ha escrit diversos assaigs i organitzat un congrés internacional sobre el naixement de la pintura paisatgística, a partir del qual va publicar Paul Bril e la pittura di paesaggio a Roma, 1580-1630, Roma 2006.

Des de l’any 2007, és la directora científica de la Fondazione Ermitage Italia.

L’any 2009, va col·laborar amb el GRI (Getty Research Institute) de Los Angeles en dos projectes sobre la història del col·leccionisme italià. Un va concloure l’any 2014 amb la publicació del volum Display of art in Roman Baroque Palaces, a cura de Gail Feigenbaum, i l’altre, amb la publicació a Internet del projecte d’humanitats digitals Pietro Mellini’s Inventory in verses, que l’any 2017 fou guardonat per l’Associació de Museus Americans com un dels millors projectes digitals de recerca.

Des del setembre de 2012, forma part del Consell Superior de Béns Culturals del Mibact, del qual esdevingué vicepresidenta l’any 2014. També forma part del Comitè Científic de la Galeria Borghese i de les Galeries Estensi.

Ha format part del jurat responsable d’escollir la Capital Italiana de la Cultura per als anys 2017 i 2018 al Mibact. Concretament, ha contribuït a la tasca de la Comissió CUN-CSBCP per tal de definir un acord marc sobre formació i col·laboració territorial entre el Mibact i el Miur.

Ha contribuït a l’organització i els catàlegs de mostres a Itàlia i a l’exterior i ha estat curadora de la mostra Nature et Idéal. Le paysage à Rome 1600-1650, París, Grand Palais, Madrid, Prado, 2011.

L’any 2014 fou curadora, juntament amb Annick Lemoine, de la mostra Bassifondi del Barocco, exposada a l’Acadèmia de França a Roma-Villa Medici i al Petit Palais de París. A més, ha publicat un volum monogràfic sobre el palau i la Galeria Pallavicini.

L’any 2015 va formar part de la comissió creada pel president de la República Italiana, Sergio Mattarella, per tal d’obrir al públic el Palau del Quirinale, endegada el 23 de juny del 2015.

Ha organitzat panells internacionals sobre col·leccionisme, el retrat i la decoració dels palaus barrocs als congressos anuals de la RSA (Renaissance Society of America) dels anys 2014, 2015, 2016 i 2017.

L’any 2017 fou curadora, amb Giovanni Sassu, de la mostra Carlo Bononi. L’ultimo sognatore dell’Officina ferrarese, Ferrara, i ha publicat el volum monogràfic Caravaggio per a l’Enciclopedia Italiana Giovanni Treccani.

En els darrers tres anys ha estat curadora convidada al Museu Jacquemart-André de París per tal de preparar la mostra Caravage à Rome. Amis et ennemis, que actualment es troba en exposició.

Forma part del personal clau del projecte INCEPTIONInclusive Cultural Heritage in Europe through 3D semantic modelling, finançat per la Comissió Europea en el marc del programa Horizon 2020 – Work Programme Europe in a changing world. Inclusive, innovative and reflective Societies – Acord de beca núm. 665220.